بیوگرافی مهدی فخیم زاده

مهدی فخیم زاده متولد 1321 تهران، فارغ التحصیل ادبیات فرانسه از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است.مهدی فخیم زاده متولد 1321 تهران، فارغ التحصیل ادبیات فرانسه از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است.

مهدی فخیم زاده متولد ۱۳۲۱ تهران، فارغ التحصیل ادبیات فرانسه از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است.

وی فعالیت سینمایی را سال ۱۳۵۱ با بازی در فیلم «تپلی» به کارگردانی رضا میرلوحی آغاز کرد.

مهدی فخیم زاده یک رزمی کار است و جزو خانوادهٔ بزرگ کاراته کاران ایران می باشد. فخیم زاده یک فرزند دختر دارد.

مهدی فخیم زاده از علاقه خود می گوید:

من یک گیتار در منزل دارم که باور کنید در هیچ کلاسی هم شرکت نکرده ام ولی می توانم سه آهنگ را با گیتارم بنوازم.زمانی که بیکار باشم کمی گیتار می زنم.موزیک زیاد گوش نمی دهم ولی آهنگ های سنتی را خیلی دوست دارم.

مهدی فخیم زاده در رشته ادبیات مشغول به تحصیل بود که در اواسط تحصیل علاوه بر این رشته وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد و همزمان در هر دو رشته مشغول به تحصیل شد. در سال ۱۳۵۱ وارد عرصه سینما شده و در فیلم های مختلف به عنوان دستیار کارگردان حضور پیدا کرد.

وی فیلمنامه های متعددی را نوشته است. در سال ۱۳۵۳ اولین فیلم سینمایی اش را کارگردانی کرد. از جمله فیلم هائی که تاکنون کارگردانی کرده میتوان از میراث من ، جنوب ، تشریفات ، مسافران مهتاب ، تپش ، بهار در پاییز ، ساده لوح ، خواستگاری ، شتاب زده ، همسر و همنفس و …نام برد.

گفتگویی با مهدی فخیم زاده

من در دانشکده ادبیات در رشته زبان فرانسه تحصیل کرده ام و دانشکده هنرهای دراماتیک را بدون اخذ لیسانس رها کردم و این خلاصه ای از میزان تحصیلاتم است. بعد هم در رشته بازیگری ، نویسندگی و کارگردانی مجموعه ها و فیلم های سینمایی تا کنون فعالیت داشته ام.

مدت زیادی است که ذهن خود را معطوف به کار پلیسی کرده اید آیا این دلیل خاصی دارد .

ژانر پلیسی را همیشه دوست داشته و به آن علاقه مند بودم. قبل از انقلاب اسلامی این فرصت داده نمی شد تا در این حوزه کار شود . بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ این فرصت پیش آمد و من فیلمی ساختم بنام “میراث من جنوب” ،گرچه صرفا پلیسی نیست اما با فضایی که در این فیلم بوجود می آید کار به نوعی شباهت به کار پلیسی دارد بعد از آن دوباره کشور در گیر یک نوع سیاست گزاری خاصی شد و باز کمتر کارهای پلیسی ارائه شد. گرچه من در آن مدت درگیر سریالهای تاریخی مثل ولایت عشق و تنهاترین سردار بودم اما بعد از آن بلافاصله دوباره شرایط ارائه کارهای پلیسی بوجود آمد. من خیلی علاقمند بودم فیلم سینمایی پلیسی بسازم چون به اندازه کافی مجموعه های تاریخی و فیلم ملودرام خانوادگی ساخته بودم. در آن زمان از طرف فرماندهی نیروی انتظامی تهران پیشنهاد ساخت کار پلیسی داده شد و من مجموعه خواب و بیدار را کار کردم و بعد از آن هم دوست داشتم و علاقمند بودم در این ژانر بمانم و کار کنم .

علاقه مهدی فخیم زاده به نقش های پلیسی

معمولا فیلم و سریالهایی که می سازید فیلمنامه آنرا خودتان می نویسید، آیا قبل از نوشتن فیلمنامه برای هنر پیشه خاصی می نویسید چون معمولا بازیگران سریالهایتان ثابت هستند ؟

شما اگر بر مبنای یک بازیگر بنویسید ممکن است آن بازیگر در آن مقطع بر سر کار دیگری باشد و نتواند با شما همکاری داشته باشد یا ممکن است با تهیه کننده کار به توافق نرسد بنابراین من همیشه نت می نویسم و برای بازیگر خاصی دیالوگ نمی نویسم . البته با بعضی از بازیگران راحت هستم آنها هم با من راحت هستند مثلا خانم رویا نونهالی و آقای محمد صادقی و دیگر دوستان . با هم قبلا کار کرده ایم از شیوه کار هم با خبر هستیم. سناریو نویسی مثل “کارتراش” روی مجسمه است شما باید کم کم یک شخصیت را به آن شکل دهید عقب و جلو ببرید تا به آن شخصیت مورد نظر برسید . بعد که آن شخصیت را در ذهن ساخته و پرداخته کردم پیش خود می گویم ایفای این شخصیت فلان بازیگر را می خواهد.

نظرات فخیم زاده در رابطه با فیلم نامه نویسی

شما همیشه در فیلم و سریالهای خود نقش های خاص را خودتان اجراء می کنید. با توجه به اینکه مخاطبان کاملا با شخصیت واقعی شما آشنا هستند آیا این دلیل خاصی دارد ؟ آیا بازیگر دیگری نیست که آن نقش را بازی کند؟

همیشه بر این اعتقاد بوده ام که یک بازیگر باید هر نقشی را که به او می دهند خوب بازی کند. یک بازیگر باید خود شخصیت خوب داشته باشد چون وجود این شخصیت خوب به بازیگر اجازه بازی می دهد . باید شخصیت خوب داشته باشد نه اینکه آدم خوبی باشد . چون ممکن است یک آدم خوب نتواند از عهده یک نقش منفی بر آید. در بعضی مواقع هم ضرورت پیش می آید که خودم یک نقش را بازی کنم مثلا در سریال تنها ترین سردار به جرات می توانم بگویم هیچ کس حاضر نشد نقش شمر را بازی کند و من مجبور شدم خودم آن نقش را بازی کنم چون همگی معتقد بودند که از عکس العمل مردم درکوچه و بازار واهمه داشتند و می ترسیدند. به همین خاطر گاهی اوقات ضرورت ایجاب می کرد که بعضی نقشهای خاص را خودم اجرا نمایم.

فیلم شناسی مهدی فخیم زاده

کارگردانی مهدی فخیم زاده:

 

۱-  هم نفس (۱۳۸۲)

 

۲ –  تاواریش (۱۳۷۲)

 

۳ –  همسر (۱۳۷۲)

 

۴ –  همسفر (۱۳۷۲)

 

۵ –  ساده لوح (۱۳۷۰)

 

۶ –  شتابزده (۱۳۷۰)

 

۷ –  خواستگاری (۱۳۶۸)

 

۸ –  تپش (۱۳۶۷)

 

۹ –  طپش (۱۳۶۷)

 

۱۰ –  بهار در پاییز (۱۳۶۶)

 

۱۱ –  مسافران مهتاب (۱۳۶۶)

 

۱۲ –  تشریفات (۱۳۶۴)

 

۱۳ –  میراث من جنون (۱۳۶۰)

 

۱۴ –  به دادم برس رفیق (۱۳۵۷)

 

۱۵ –  در شهر خبری نیست (۱۳۵۶)

 

۱۶ –  فری دست قشنگ (۱۳۵۶)

 

۱۷ –  پشمالو (۱۳۵۵)

 

۱۸ –  مجازات (۱۳۵۴)

 

بازیگری فخیم زاده در سینما:

 

۱-  هم نفس (۱۳۸۲)

 

۲ –  تاواریش (۱۳۷۲)

 

۳ –  شتابزده (۱۳۷۰)

 

۴ –  رنو تهران ـ ۲۹ (۱۳۶۹)

 

۵ –  بهار در پاییز (۱۳۶۶)

 

۶ –  مسافران مهتاب (۱۳۶۶)

 

۷ –  تشریفات (۱۳۶۴)

 

۸ –  جدال (۱۳۶۴)

 

۹ –  فرار (۱۳۶۳)

 

۱۰ –  تفنگدار (۱۳۶۲)

 

۱۱ –  خاک و خون (۱۳۶۲)

 

۱۲ –  زخمه (۱۳۶۲)

 

۱۳ –  اشباح (۱۳۶۰)

 

۱۴ –  میراث من جنون (۱۳۶۰)

 

۱۵ –  به دادم برس رفیق (۱۳۵۷)

 

۱۶ –  زخم خنجر رفیق (۱۳۵۷)

 

۱۷ –  غربتی ها (۱۳۵۶)

 

۱۸ –  فری دست قشنگ (۱۳۵۶)

 

۱۹ –  هزار بار مردن (۱۳۵۶)

 

۲۰ –  پشمالو (۱۳۵۵)

 

۲۱ –  پیش کسوت (۱۳۵۵)

 

۲۲ –  پلنگ در شب (۱۳۵۴)

 

۲۳ –  کمین (۱۳۵۴)

 

۲۴ –  مجازات (۱۳۵۴)

 

۲۵ –  هم خون (۱۳۵۴)

 

۲۶ –  اسرار گنج دره جنی (۱۳۵۳)

 

۲۷ –  یاور (۱۳۵۳)

 

۲۸ –  زن باکره (۱۳۵۲)

 

۲۹ –  مکافات (۱۳۵۲)

 

۳۰ –  تپلی (۱۳۵۱)

 

۳۱ –  خانواده سرکار غضنفر (۱۳۵۱)

 

۱۳۷۵ تنهاترین سردار

 

۱۳۷۹ ولایت عشق

 

۱۳۸۱ خواب و بیدار

 

۱۳۸۲ هم نفس

 

۱۳۸۴ حس سوم

 

۱۳۸۶ بی صدا فریاد کن

 

۱۳۸۹ ساختمان ۸۵

 

۱۳۸۸ مختارنامه

 

۱۳۹۱ تکیه بر باد

 

۱۳۹۳ فوق سری

 

۱۳۹۴ دندون طلا (شبکه نمایش خانگی)

 

تهیه کنندگی مهدی فخیم زاده:

 

۱ –  تاواریش (۱۳۷۲)

 

۲ –  شتابزده (۱۳۷۰)

 

۳ –  مسافران مهتاب (۱۳۶۶)

 

۴ –  میراث من جنون (۱۳۶۰)

 

۵ –  به دادم برس رفیق (۱۳۵۷)

 

۶ –  در شهر خبری نیست (۱۳۵۶)

 

نویسندگی فخیم زاده:

 

۱ –  هم نفس (۱۳۸۲)

 

۲ –  تاواریش (۱۳۷۲)

 

۳ –  همسر (۱۳۷۲)

 

۴ –  همسفر (۱۳۷۲)

 

۵ –  ساده لوح (۱۳۷۰)

 

۶ –  شتابزده (۱۳۷۰)

 

۷ –  خواستگاری (۱۳۶۸)

 

۸ –  تپش (۱۳۶۷)

 

۹ –  طپش (۱۳۶۷)

 

۱۰ –  بهار در پاییز (۱۳۶۶)

 

۱۱ –  مسافران مهتاب (۱۳۶۶)

 

۱۲ –  تشریفات (۱۳۶۴)

 

۱۳ –  میراث من جنون (۱۳۶۰)

 

۱۴ –  به دادم برس رفیق (۱۳۵۷)

 

۱۵ –  فری دست قشنگ (۱۳۵۶)

 

۱۶ –  پشمالو (۱۳۵۵)

 

۱۷ –  پیش کسوت (۱۳۵۵)

 

۱۸ –  حسرت (۱۳۵۴)

 

۱۹ –  کمین (۱۳۵۴)

 

۲۰ –  مجازات (۱۳۵۴)

 

 جوایز و تقدیرهای مهدی فخیم زاده

 

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه:شتابزده (دهمین جشنواره فیلم فجر)

 

تقدیر برای نوشتن فیلمنامه:همسر(دوازدهمین جشنواره فیلم فجر)

 

تقدیر برای بازی در فیلم:تاواریش(دوازدهمین جشنواره فیلم فجر)

 

 

منبع: نمناک

 

انتهای پیام/

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.